poniedziałek, 26 września 2016

"CHCĘ ŻYĆ" MICHAŁ PIRÓG (AUDIOBOOK)



Michała Piróga zna chyba każdy, przynajmniej kojarzy go z programu „You can dance” czy „Top model”. Ten charakterystyczny mężczyzna magnetyzuje swoją osobowością, humorem, poświęceniem czy empatią. Sama nie jednokrotnie zastanawiałam się jaki on jest na prawdę, czy gra tylko takiego fajnego gościa? Gdy ukazała się jego autobiografia, wiedziałam że muszę ją przeczytać. Jednak nie przepadałam za tego typu książkami, więc odłożyłam ją na później. Aż natrafiłam na audiobooka, do których też nie byłam przekonana, czytanego przez niego samego, więc tym razem się skusiłam. Chciałam poznać życie tego popularnego człowieka. Nie spodziewałam się jednak tak mocnej treści, po czym zdałam sobie sprawę, że większość tylko ma jakieś wyobrażenie o nim, a nikt nie zna go tak naprawdę.

Odniosłam wrażenie, że to właśnie dzięki książce „Chcę żyć” poznałam skrawek jego trudnych doświadczeń życiowych, emocji jakie nim targają czy co w życiu chce robić. Ta pozycja szokuje i zaskakuje. Nie ma w niej nic fałszywego czy na pokaz. Ukazuje prawdziwego Michała, tym samym przekonując czytelnika do swojej osoby. 

Czytałam w Internecie recenzje tej książki, choć w większości nie do końca pozytywne. Niektórzy czytelnicy przedstawiają Piróga jako faceta, który obrósł piórka i kreuje się na najlepszego tancerza, choreografa i nie wiadomo kogo jeszcze. Jednak z tym zgodzić się nie mogę. Co prawda pierwsze wrażenie może być właśnie takie. Jednak Michał jest typem filozofa i taka jest właśnie jego biografia. Musimy znaleźć w niej drugie dno. To prawdziwe przesłanie. 

Do tej pory nie wiedziałam nawet, że ten znany „celebryta” jest genialnym tancerzem i wybitnym choreografem, sądziłam, iż pozycja prezentera i jurora w TVN-nie, to wszystko czym może się pochwalić. Byłam w błędzie. Jego opowieść zaczyna się od najmłodszych lat jego życia, kiedy to jeszcze mieszkał w Kielcach, z rodzicami i bratem, gdzie snuł plany na przyszłość. W tym momencie zaczynamy pochłaniać historię krnąbrnego, choć bardzo zdolnego dzieciaka, który na dodatek jest nękany licznymi alergiami i innymi dolegliwościami zdrowotnymi, co bardzo utrudnia mu w przeżywaniu normalnego dzieciństwa. 

Potem przechodzimy do jego pasji, które za wszelką cenę próbuje wprowadzić w życie i ambitnie pnie się do góry. Ale nie myślcie, że osiągnął wszystko z łatwością. Ciężko harował by osiągnąć pozycję, którą piastuje obecnie. Setki wyrzeczeń, długie miesiące ciężkiej pracy oraz przeprowadzka do innego miasta z dala od rodziny kreowała młodego Piróga. Wydawać by się mogło, że przedstawia się jako geniusza tanecznego, ale jakim kosztem? 

Nie jest to tylko autobiografia o jego prostym życiu. W swojej powieści Michał porusza jednak trudne tematy, nadal będące tematem tabu w Polsce. Wątki religijne, w tym jego żydowskie pochodzenie, to jeden z nich. Spora część książki obraca się wokół homoseksualizmu, a tym samym o tolerancji, w szczególności o jej braku w naszym kraju. Uzmysławiamy sobie, że nie rozumiemy do końca inności, a wręcz jej nie lubimy. 

W dalszych rozdziałach poznajemy także opinie jego przyjaciół czy współpracowników na temat jego osoby. Praktycznie każdy wyraża się o Michale w pozytywach. Wiadomo, Piróg to człowiek jak każdy inny, a więc posiada też pewne wady. Jest introwertykiem, pewnym siebie, niezależnym, lubiącym zabawę do samego świtu, jednakże jest też osobą pogodną, pomocną, choć trochę naiwną. Michał ma też skłonność do wydawania ogromnych pieniędzy na zabawę czy inne bzdety, kiedy ma na to tylko ochotę. Nie posiada nawet swojego mieszkania czy samochodu, bo jak twierdzi „chce być wolny”. Jak widzi poniżanie, cierpienie czy ból u innych od razu rzuca się do obrony słabszego. Piróg to według mnie największy indywidualista, jakiego „poznałam”, przez co, na swój sposób go szanuje. 

Jeden z rozdziałów opowiada również o pracy w programie „You can dance”, gdzie Michał ukazuje się jako bardzo surowy juror. Nie mniej wszyscy go wielbią za jego osobowość. Sielankę przerywa wypadek, w którym Michał doznaje bardzo mocnego urazu kręgosłupa, który może doprowadzić do skończenia kariery będącej całym jego życiem. Ale czy się podda? Czy będzie walczył do ostatek sił?

Przesłuchanie audiobooka czytanego przez niego samego, spowodowało wrażenie, że przez te kilka godzin razem z nim kroczyłam przez lata, w których dorastał, pracował, kochał czy odczuwał ból. Wydaje mi się, że to idealna pozycja do przesłuchania. Właśnie ta lektura przekonała mnie do „słuchania” książek biograficznych, a nie ich czytania. 

Nie ukrywam, że znalazłam w niej także jeden minus, czyli trochę przydługie opowieści o jego podbojach miłosnych. Piróg szybko się zakochuje, przez co przez jego życie przewija się sporo mężczyzn, a tak spora ilość opisów związków była trochę nużąca. Nie mniej uważam, że to świetna powieść z głębokim przekazem. Jeśli chcemy czegoś bardzo mocno, to należy o to walczyć.
Moja ocena: 6-/6

Tytuł: Chcę żyć
Autor: Michał Piróg, Iza Bartosz
Gatunek: Biografia
Wydawnictwo: Muza
Czas trwania: 9 godzin 30 min

2 komentarze:

  1. Dawno już nie słuchałam audiobooka. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gorąco zachęcam. Myślę, że nie pożałujesz tej decyzji :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli lubisz mojego bloga, to zostaw po sobie ślad w postaci komentarza :)