wtorek, 29 marca 2016

"SKRZYWDZONA" CATHY GLASS


























Zastanawialiście się kiedyś, co przechodzą dzieci przebywające w domach dziecka lub te, które trafiają do rodzin zastępczych? Ja tak. Dlatego sięgnęłam po jedną z książek Cathy Glass, opiekunki zastępczej z wieloletnim doświadczeniem, która opisuje swoje perypetie związane z wychowywaniem dzieci po przejściach. Spodziewałam się trudnej i emocjonalnej historii, porzuconej i niechcianej dziewczynki. Ale nie byłam przygotowana na tak przerażające i makabryczne wydarzenia, jakie przedstawia autorka.

Cathy Glass od wielu lat para się opieką nad dziećmi i młodzieżą, którym brakuje miłości i ciepła rodzinnego. Mimo, że kobieta samotnie wychowuje dwójkę swoich dorastających już pociech oraz drugi rok zajmuje się nastoletnią dziewczyną, to podejmuje się kolejnego wyzwania, jakim jest pomoc ośmioletniej Jodie. To niewinne niczemu dziecko wykazuje „ niezmiernie prowokujące zachowania”, dlatego przez ostatnie pięć miesięcy miała już pięciu opiekunów, a żaden z nich nie był w stanie zaopiekować się małą. Słysząc to wyznanie, Cathy bez dłuższego zastanowienia postanowiła podjąć walkę o dziecko, gdyż w przeciwnym wypadku Jodie trafi do specjalnej placówki, a tego kobieta chciałaby uniknąć. 

„Zaczęła wymieniać całą litanię win i wad Jodie. Opiekunowie określili ją jako ‘zimną, wyrachowaną, manipulacyjną, bardzo niegrzeczną, i zupełnie nie dającą się lubić.’”

Tak samo jak autorka myślałam, że pojawią się napady paniki, złości czy gniewu, ale z czasem przebywania w kochającym domu i odpowiednich pokładów cierpliwości, „wróci” szczęśliwe dziecko. Niestety tak łatwo nie było. Od samego początku Cathy stacza boje z agresją w stosunku do niej czy do jej potomstwa, nieprzespanymi nocami, histeriami w miejscach publicznych, a nawet samookaleczaniem się Jodie. Zaskoczona skrajnymi reakcjami dziewczynki, Cathy bacznie przygląda się tej młodej osobie i spisuje wszystko w dzienniku opiekuna. Z dnia na dzień odkrywa to nowe powody dziwnego i szokującego sposobu bycia dziecka. Kobieta postanawia zrobić wszystko co w jej mocy, by pomóc skrzywdzonej przez życie Jodie. Niestety odbija się to na relacjach z jej rodziną. 

„Adrian, Paula i Lucy większość czasu spędzali w swoich pokojach, a kiedy schodzili na dół, witał i kopniak, kuksaniec albo potok słów w rodzaju: ’Co tu robisz? Wynoś się! To mój dom teraz!’ i tak dalej.”

Z czasem Jodie otwiera się przed kobietą i opowiada, jak wyglądało jej dotychczasowe dzieciństwo. Cathy jest wstrząśnięta wydarzeniami, które dotknęły tą młodą istotę. A najgorsze było w tym wszystkim to, że całą krzywdę wyrządzili jej najbliżsi i ich znajomi. 

„Patrzyłam, jak Jodie pochyla się nad lalką, podniosła jej sukienkę, później gwałtownie ściągnęła z niej majtki. Gdy rozchyliła jej nogi i wsunęła głowę głęboko między rozwarte uda, nie wiedziałam w niej żadnego skrępowania. (…)Uniosła głowę i wydała przeciągły pomruk. Potem nieruchomo opadła na lalkę. To było dokładne odtworzenie stosunku seksualnego. Tak rzeczywiste, że aż zrobiło mi się niedobrze.”

Czytając takie sceny miałam dość! Momentami nie miałam już siły tego czytać. Brakuje mi słów, by opisać co czułam… Ale spróbuję… Byłam wstrząśnięta, zniesmaczona, smutna, cholernie zła na to co ci zwyrodnialcy zrobili temu niewinnemu dziecku. a teraz wyobraź sobie co czuła Cathy słysząc i widząc podobne sytuacje na co dzień od kilkuletniej dziewczynki.

Nie będę zdradzać jak wyglądały dalsze losy Jodie, gdyż te uległy szybkiej zmianie. Czy na dobre, czy na gorsze, tego też nie mogę powiedzieć. Jeśli macie naprawdę mocne nerwy to sami to przeczytacie. Jeśli nie, to radzę ominąć to opowieść i sięgnąć po inny tom Cathy Glass, która przedstawia trochę lżejsze perypetie swoich poprzednich podopiecznych, przebywających w jej domu.

Cieszę się, że udało mi się dobrnąć do końca i zamknąć temat „Skrzywdzonej”, jednak wiem też, że szybko nie powrócę do innych pozycji tej pisarki. Czytanie jej kosztowało mnie dużo nerwów napiętych do granic możliwości. Jestem na 1000% pewna, że to najbardziej szokująca, wstrząsająca i tragiczna historia jaką przeczytałam w swoim życiu.

Moja ocena: Nie jestem w stanie ocenić krzywdy dziecka

Tytuł: Skrzywdzona
Autorka: Cathy Glass
Gatunek: Literatura faktu
Wydawnictwo: Hachette
Ilość stron: 344



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli lubisz mojego bloga, to zostaw po sobie ślad w postaci komentarza :)